Raspberry Pi Forum

Welkom op dit NIEUWE Raspberry Pi Forum! Plaats jouw projecten - vragen & berichten!

By Lulllaby
Level:
Noob (althans, dat hoop ik voor mijzelf) :lol:

Doelstelling:
Temperatuurmeting met een logboek.

Benodigd:
RPi
DS18B20 Waterdichte digitale temperatuur sensor – 1 meter
Jumper Wires M/M, F/M, F/F 10cm 120st. (Ook voor latere projecten)
Breadboard 400 tie points
4.7K - 10K Weerstand (optioneel)

Hulpmiddel:
E-book "Aan de slag met Raspberry Pi" van www.electronicavoorjou.nl, wanneer je een bestelling doet krijg je een leuke korting.

Hoe verder:
Ik ga nu mijn spulletje's bestellen en ga dan rustig een review schrijven hoe alles binnenkomt en wat mijn eerste indruk is; hoewel ik al goed geholpen ben in de chat en zelfs het E-Book al gratis heb gekregen. De doelstelling is dan ook om stukje bij beetje verder te gaan en de projecten steeds groter te maken vanuit een absoluut 100% beginners level. Er is dan ook een redelijke kans dat ik fouten maak bij spullen bestellen en/of soms flink moet zoeken hoe of wat alles geprogrammeerd moet worden, maar ik verwacht (en bij de eerste indruk) dat het E-book mij daar al goed bij op weg gaat helpen.

Vriendelijke groet,
Lullaby
Laatst gewijzigd door Lulllaby op wo jun 02, 2021 9:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Review van mijn bestelling:
Na mijn bestelling kwam de volgende dag keurig via de brievenbus mijn pakketje binnen, heerlijk als je niet thuis hoeft te blijven voor een paar dingen en je wel track en tracé hebt om te controleren. Heb het wel eens meegemaakt dat ik voor een speciaal schroefje de hele dag thuis moest wachten omdat het verpakt in een grote doos zat, zucht... zo vermoeiend soms; hier gelukkig compact in een doosje keurig verpakt voor door de brievenbus.

Als ik mij aanmeld voor de nieuwsbrief krijg ik bij mijn volgende bestelling 5% korting wat leuk meegenomen is, dus dat gaan we ook maar doen. Verder mis ik iets kleins op de site en ga binnenkort even vragen of zij dat in hun assortiment kunnen opnemen (zal een kleine moeite zijn en geen probleem gezien de inkoop kosten) ik ben namelijk een aantal microfoons nodig om iets te maken voor mijn weerstation.

Er is ook een kritische noot aan toe te voegen, via mijn iMac met Safari ervaar ik met regelmaat grote problemen op de site waarbij de server niet gevonden kan worden. Het maakt het daarmee dan ook vrijwel onmogelijk om een order te plaatsen en stap dan ook bewust over naar Google Crome speciaal voor de website van www.electronicavoorjou.nl , dit is dan ook wel een aandachtspuntje voor de site zelf.

Al met al snel, simpel en netje's geleverd. Dus op naar het volgende stuk om de dingen aan te sluiten op de Pi.

Schermafbeelding 2021-05-20 om 21.20.41.jpg
Schermafbeelding 2021-05-20 om 21.20.41.jpg (96.39 KiB) 818 keer bekeken
Zou een mod de bijlage upload grote kunnen aanpassen? 56k is echt heel erg laag... :D
Schermafbeelding 2021-06-01 om 19.37.10.jpg
Schermafbeelding 2021-06-01 om 19.37.10.jpg (57.91 KiB) 766 keer bekeken

Vandaag ben ik even aan de slag gegaan op mijn nieuw werkplekje, maar ben er achter gekomen dat dit niet werkt. Ik moet maar in het ronde draaien en gebruik geen SSH wat echt heel erg onhandig is, dus dit moet ik morgen even goed aanpassen allemaal. Je ziet bij het grote scherm de taart liggen waar verder geen ruimte is, vervolgend de mac voor mij waarvan ik niets kan kopiëren ivm SSH en dan rechts van mij de werkplek voor de taart zelf. Niet helemaal logisch dit :roll:

Verder leuk dat er nu iemand van 'electronica voor jou' ook aanwezig is op het forum voor eventuele vragen of anders.
Lulllaby schreef: za mei 22, 2021 7:24 pm Review van mijn bestelling:
Na mijn bestelling kwam de volgende dag keurig via de brievenbus mijn pakketje binnen, heerlijk als je niet thuis hoeft te blijven voor een paar dingen en je wel track en tracé hebt om te controleren. Heb het wel eens meegemaakt dat ik voor een speciaal schroefje de hele dag thuis moest wachten omdat het verpakt in een grote doos zat, zucht... zo vermoeiend soms; hier gelukkig compact in een doosje keurig verpakt voor door de brievenbus.

Als ik mij aanmeld voor de nieuwsbrief krijg ik bij mijn volgende bestelling 5% korting wat leuk meegenomen is, dus dat gaan we ook maar doen. Verder mis ik iets kleins op de site en ga binnenkort even vragen of zij dat in hun assortiment kunnen opnemen (zal een kleine moeite zijn en geen probleem gezien de inkoop kosten) ik ben namelijk een aantal microfoons nodig om iets te maken voor mijn weerstation.

Er is ook een kritische noot aan toe te voegen, via mijn iMac met Safari ervaar ik met regelmaat grote problemen op de site waarbij de server niet gevonden kan worden. Het maakt het daarmee dan ook vrijwel onmogelijk om een order te plaatsen en stap dan ook bewust over naar Google Crome speciaal voor de website van www.electronicavoorjou.nl , dit is dan ook wel een aandachtspuntje voor de site zelf.

Al met al snel, simpel en netje's geleverd. Dus op naar het volgende stuk om de dingen aan te sluiten op de Pi.

Schermafbeelding 2021-05-20 om 21.20.41.jpg
Goed om te horen dat je tevreden bent over je bestelling en de levering.

Je moet bij de kortingscode wel opletten dat hij maar een week geldig!

Als je nog producten mist op de site raad ik aan om even een mailtje te sturen naar info@elektronicavoorjou.nl. Dan gaan we kijken of we wat voor je kunnen betekenen.

De problemen met safari zijn bekend en als het goed is ook opgelost zou je kunnen controleren of het nu wel lukt. Zo niet dan horen we het graag over de mail.
Lulllaby schreef: di jun 01, 2021 7:44 pm Zou een mod de bijlage upload grote kunnen aanpassen? 56k is echt heel erg laag... :D
Schermafbeelding 2021-06-01 om 19.37.10.jpg

Vandaag ben ik even aan de slag gegaan op mijn nieuw werkplekje, maar ben er achter gekomen dat dit niet werkt. Ik moet maar in het ronde draaien en gebruik geen SSH wat echt heel erg onhandig is, dus dit moet ik morgen even goed aanpassen allemaal. Je ziet bij het grote scherm de taart liggen waar verder geen ruimte is, vervolgend de mac voor mij waarvan ik niets kan kopiëren ivm SSH en dan rechts van mij de werkplek voor de taart zelf. Niet helemaal logisch dit :roll:

Verder leuk dat er nu iemand van 'electronica voor jou' ook aanwezig is op het forum voor eventuele vragen of anders.
56kb is inderdaad niet veel. We hebben het aangepast nu kunnen er grotere bestanden toegevoegd worden.

Je hebt trouwens we een lekker ruimte werk ruimte. Ik zou inderdaad wel aanraden om SSH te regelen toch wat minder gedoe.

Vragen stellen kan nooit kwaad :D . Ik help graag!
Leuk om te horen dat je wilt helpen, en denk dat ik vast nog wel hulp nodig ben later. Voor nu werkt de ds18b20-waterdichte-temp-sensor prima. Ik moet nu nog een regel zoeken voor python zodat de sensor slechts 1x per minuut een meting doet i.p.v. elke seconde, maar dat zal niet ingewikkeld zijn denk ik en moet gewoon even zoeken straks. Verder wil ik nog kijken of ik het mooi in een bestand kan krijgen wat overzichtelijk is per dag en etc (Ook daar heb ik al wat manieren voor gevonden die goed te doen zijn) en uiteraard de aanpassing zodat het script altijd bij opstarten mee gaat draaien (ook dat komt in de uitgebreide uitleg).

Uiteindelijk moet de andere sensor GY BME280 3V Druk – Temperatuur – vochtigheid sensor op deel1 van dit project gaan meewerken in het overzicht. Maar dat is voor deel twee en moet dan weer zoeken hoe dat gaat lukken (weinig/slechte tot geen informatie over te vinden).

Zodra dit deel 1 in de basis goed is en prima werkt zet ik hem neer bij voltooit project met alles wat erbij komt kijken zodat een ander het letterlijk kan kopiëren en dan hetzelfde kan maken. Dus vanaf de basis een RPi met OS en dan de updates en etc. Verder moet ik even gebruik gaan maken van Geany of iets omdat ik nu werk met Nano en/of VIM

Mocht ik er niet uitkomen met iets dan zal ik een vraag stellen en zeer zeker ook voor gewenste onderdelen die ik nodig ben. Want zo zoek ik nu bijvoorbeeld naar een soort soldeer set om te oefenen. Ik heb wel twee stations, maar nog nooit gebruikt dus wil liever niet direct op de sensors zelf gaan solderen nu. Wie weet kun jij een soort oefenpakket bedenken met wat kleine spullen tegen een redelijk bedrag (geen idee wat redelijk is) dus met wat tin, flux, beetje chemie, zuigertje en wat oefenspul om op te solderen. Denk dat het een leuke toevoeging is voor web winkel en ook voor op het forum zelf om mensen daarbij te helpen. :idea:

Artikelen waar ik aan denk die nu nog niet te verkrijgen zijn: UV meter, microfoons en mogelijk iets voor aardbevingen meten (maar wellicht is daar al iets voor), verder wat pulsschema's op de plank om onweer te meten en zal daar ook wel wat voor moeten hebben wat er wellicht niet is. Zo heb ik hier een onweer detector liggen van 80 euro wat geen x voorstel en dat wil ik ivv ook zelf kunnen maken voor mijn mede freaks van weergebeuren op een ander forum. Het doel is dan ook iets maken wat iedereen kan gaan maken en ver overtreft wat je normaal gesproken kunt kopen als weerstation voor hetzelfde geld. Ik heb er niet direct haast mee maar zal wel een mailtje sturen binnenkort. Ook ivm safari. Bedankt dat je hebt geregeld dat de grote is aangepast voor het uploaden 8-)

PS: Bedankt voor de tip dat die korting maar een week geldig is, want dan bestel ik in 1 keer een hele pleuris zooi aan materiaal omdat ik zo een paar honderd euro verder ben.
Als je de Raspberry Pi gaat gebruiken op een plek waar weinig tot geen internet is, zou ik aanraden om een RTC (Real Time Clock) module aan te schaffen. Met zo'n RTC is het heel makkelijk om de tijd te ontvangen en zo dus 1 keer per minuut of 1 keer per dag een meting te doen. Voor de rest klinkt je project als een heel leuk project om aan te werken wat lekker uitgebreid is. En het is altijd fijn als er mensen zijn die hun project delen zo help je heel veel mensen die hetzelfde willen doen.

Voor de soldeerset zou ik het Kerstboomkitje adviseren. Misschien nog beetje vroeg in het jaar om een kerstboom te maken, maar het is een uitstekend kitje om te oefenen met het solderen van kleine elektronica. https://elektronicavoorjou.nl/product/kerstboom-kit/
Hier zit geen tin, flux of zuigertje bij, maar die zijn wel allemaal te kopen op de site.

UV-meters en microfoon zijn inderdaad nog niet echt op onze site te vinden. Iets voor aardbevingen meten is er vast wel door iemand ooit een keer gemaakt op internet maar die hebben wij in Nederland niet nodig. :lol:
Als onweer detector kan je ook een LDR (Lichtgevoelige Weerstand) Deze geeft minder weerstand als er meer licht op valt. Zo kan je met een aantal lijnen codering meten wat de waardes van het licht zijn. Maar ook plotselingen veranderingen (heel fel) zoals bliksem detecteren.
Ik hoop dat het gaat lukken om een goed duidelijk en 'goedkoop' project kan maken. Ik denk dat je daar veel mensen mee kunt helpen.
Dingen om het forum te verbeteren zijn altijd welkom en we gaan er dan ook zo snel mogelijk mee aan de slag. :D

Ja die kortingscode ik had me vergist degene van de nieuwsbrief is niet maar 1 week geldig wel langer. Sorry :?
By Lulllaby
LDR (Lichtgevoelige Weerstand)
Leuk dat je die benoemt omdat deze gebruikt gaat worden om automatisch een foto te nemen bij een lichtflits. Overdag kan het menselijk oog slecht zien voor flitsen maar met een RPi cam en dan rond de x frames laten gaan krijg je het er wel op. Het voordeel is dan ook dat sensoren zo razend snel zijn dat het werkt als auto trigger. Stiekem verklap je dus al delen van mijn project :lol:

De klok die jij benoemt heb ik al in huis liggen maar wou zelf ook kijken naar een gps/gsm module op 2G die alleen KPN nog ondersteund tot april 2025, het is dus wachten op een nieuw model die prijstechnisch interessant is op 5G. Persoonlijk ga ik dus voor die op de site die op 2G werkt omdat ik ook alleen maar data moet uitlezen wat niet noemenswaardig is.

De puls detector is bedoelt om rond een straal van 200km onweer te kunnen meten. Met koperdraad en wat ingewikkeld gedoe kan je zelfs de richting meten en het verschil tussen laag/hoog ontlading.

De kerstboom is een super idee en bestel die ondertussen even, bedankt voor de tip ;) wist niet dat er zoiets was om te oefenen met solderen. Handig om te weten voor mensen die ook dit soort dingen willen leren en oefenen. Ik denk dat ik dan ook maar wat meer onderwerpen moet aanmaken op het forum voor dingen zoals leren solderen. Moet dan alleen nog even kijken of ik ook een video kan plaatsen voor dit soort projecten, maakt het meer interactief.

IMG_2032.JPG
IMG_2032.JPG (1.6 MiB) 727 keer bekeken

Het volgende wat ik ga doen is er voor zorgen dat mijn data van de sensor in een simpele exel bestand wordt geplaatst, meer is voor nu niet nodig omdat het niet te ingewikkeld moet worden (later gaan we de diepte in). Als dit werkt ga ik in het onderwerp van afgeronde projecten de totale uitleg plaatsen op een duidelijk en eenvoudige manier, en daarna gaan we op naar deel twee.

Check ondertussen ook even viewtopic.php?f=19&t=45 omdat we ook moeten leren solderen.
Klinkt als een goed uitgebreid project. Hopelijk komt er een bedrijf met een oplossing voor die Gsm-module zou heel jammer zijn als die er niet komt.

Voor het opslaan van die metingen. Doe ik zelf ze opslaan op een SD-kaartje in een .txt bestand. Bij deze methode moet je er wel voor zorgen dat er achter elke meting een komma staat. Als je de metingen hebt gedaan kan je deze in Excel automatisch in een tabel zetten bij het tabblad "gegevens" en dan "Uit tekst/CSV". Dan je bestand selecteren. Hier zorgen dat hij geen automatische gegevenstypen herkend. En het scheidingsteken moet op komma staan dan. Als je dan op laden klikt maakt Excel automatisch een tabel aan. En vanuit hier kan je een grafiek maken.
Ik hoop dat je wat hebt aan de uitleg. Ben er zelf redelijk lang mee bezig geweest met waarde goed in een grafiek te krijgen.

PS. Als de Raspberry de gegevens opslaat met een . als komma bijvoorbeeld 24.70 graden. Moet je voor dat je de grafiek aanmaakt alle punten vervangen voor komma's.
Gisteren uren bezig geweest met Python om dingen te leren wat erg leuk was. Door de sensor die ik heb en een goed gekopieerd stukje code kon ik gaan testen, totdat de sensor stopte met werken.... :shock: maar wat blijkt, de code's die op internet rondzwerven zijn erg oud en hebben allemaal onlogische ingewikkelde stukken.

Uiteindelijk ben ik zover gekomen om ongeveer ruim 50% van de code te wissen, goede les om dus niet meer klakkeloos van alles te kopiëren wat rondzwerft op internet. Wat wel erg leuk is, je kunt niets vernielen per stukje code en je probeert er maar op los door dingen te veranderen (en helemaal nu ik Geany gebruik, ook vanwege de ingebouwde terminal). Uiteindelijk heb ik nu zelf een schoon stukje en kan deze zelf gaan opbouwen met de rest, groot succes dus. :D

Ook heb ik een spoedcursus gedaan die geweldig is om eerlijk te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=VchuKL44s6E het mooie is namelijk dat ik hierdoor van de bestaande (gekopieerde) code dingen begon te begrijpen wat er nu staat en zelf deze technieken nu ook kan gaan gebruiken (moet het nog wel beter leren).

Wat er is overgebleven aan code (en waar ik nu verder mee kan bouwen):
Code: Selecteer alles
import time

DS18B20="/sys/bus/w1/devices/28-01204febab44/w1_slave"

while True:
   f = open(DS18B20, "r")
   data = f.read()
   f.close()
   (discard, sep, reading) = data.partition(' t=')
   t = float(reading) / 1000.0

print('{:.1f}*C%' .format(t)) 
   time.sleep(5)
2021-06-05-201554_1920x1080_scrot.png
2021-06-05-201554_1920x1080_scrot.png (173.32 KiB) 682 keer bekeken

Er zijn nu drie dingen die ik verder wil doen (en mee aan de slag ga straks):
1. Datum en tijd toevoegen. (22.46 zit er op los te knoeien en te slopen, geweldig leerzaam. Lukt mij alleen maar niet om de tijd voor de temperatuur te krijgen... en kan niets vinden op internet :| ) (00.10 het is gelukt en moet de code nu nog opschonen omdat ik over haken en komma's heb).
2. Punten naar coma veranderen
3. Naar een .txt toe schrijven

Code: Selecteer alles
import time
from datetime import datetime

DS18B20="/sys/bus/w1/devices/28-01204febab44/w1_slave"

while True:

now = datetime.now()
   dt_string = now.strftime('%d/%m/%Y  %H:%M:%S ')

f = open(DS18B20, "r")
   data = f.read()
   f.close()
   (discard, sep, reading) = data.partition(' t=')
   t = float(reading) / 1000.0

print dt_string, ' {:.1f}*C%' .format(t)
   time.sleep(5) 
2021-06-06-003240_1920x1080_scrot.png
2021-06-06-003240_1920x1080_scrot.png (209.14 KiB) 672 keer bekeken

Ik wil graag ook een hdmi poort gebruiken om een g[…]

USB wifi antenne

heeft nu helemaal niemand een idee welke externe a[…]