Raspberry Pi Forum

Welkom op dit NIEUWE Raspberry Pi Forum! Plaats jouw projecten - vragen & berichten!

Vandaag ruim 8 uur bezig en nog is het niet gelukt om naar een txt toe te schrijven.... :roll: Voordeel is wel met constant uitzoeken je steeds beter leert hoe het werkt en wat er nu staat. Dus gewoon stug doorgaan en hopen dat het lukt... Maar begin er nu wel een beetje klaar mee te worden :cry:

Ondertussen afgelopen nacht uren met een Canadees gesproken die voornamelijk met hardware bezig is en niet zozeer met code. Wel een ander tegen gekomen uit ... _geen idee_ en die wil wel helpen indien nodig. Canadees heeft mij vandaag wat tips gegeven voor solderen en een aantal nuttige links, erg handig.

10.42 pm, kom nu dicht in de buurt.... maar tweaken nu.
Lulllaby schreef: zo jun 06, 2021 9:54 pm Vandaag ruim 8 uur bezig en nog is het niet gelukt om naar een txt toe te schrijven.... :roll: Voordeel is wel met constant uitzoeken je steeds beter leert hoe het werkt en wat er nu staat. Dus gewoon stug doorgaan en hopen dat het lukt... Maar begin er nu wel een beetje klaar mee te worden :cry:

Ondertussen afgelopen nacht uren met een Canadees gesproken die voornamelijk met hardware bezig is en niet zozeer met code. Wel een ander tegen gekomen uit ... _geen idee_ en die wil wel helpen indien nodig. Canadees heeft mij vandaag wat tips gegeven voor solderen en een aantal nuttige links, erg handig.

10.42 pm, kom nu dicht in de buurt.... maar tweaken nu.
Waar ik bij Arduino heel erg tegenaan liep was dat hij het bestand op de SD kaart niet aan kon maken. Uiteindelijk kwam dit doordat de naam die ik aan het bestand wilde geven te lang was. Deze naam mocht maar 8 karakters lang zijn exclusief ".txt". Weet niet of dit ook zo is voor raspberry pi maar misschien helpt het.
Ik ben gisteren nog een eindje verder gekomen, maar nu moet ik uitvogelen hoe ik de temperatuur achter de datum krijg een tweetal spatie's en laat afronden op 1 decimaal. :? Valt niet mee en zoek mij maar in het ronde om oplossingen te vinden.
2021-06-07-201517_1920x1080_scrot.png
2021-06-07-201517_1920x1080_scrot.png (233.08 KiB) 601 keer bekeken

8-) Jubel - Dancing in the moonlicht ft.NEIMY 8-)
Code: Selecteer alles
import time
from datetime import datetime

DS18B20="/sys/bus/w1/devices/28-01204febab44/w1_slave"

while True:

now = datetime.now()
   dt_string = now.strftime('%d/%m/%Y   %H:%M:%S ')

f = open(DS18B20, "r")
   data = f.read()
   f.close()
   (discard, sep, reading) = data.partition(" t=")
   t = float(reading) / 1000.0

print dt_string, '{:.1f}*C%' .format(t)
   time.sleep(4) 

f = open("data.txt", "a+")
   print >> f, dt_string, '{:.1f}*C%' .format(t)

By Lulllaby
Duurt even om te leren hoe alles werkt, maar nu begrijp ik steeds meer en kreeg wat tips (niets voor laten zeggen) om dingen uit te zoeken waardoor het lukte. Blij nu :D
2021-06-07-222322_1920x1080_scrot.png
2021-06-07-222322_1920x1080_scrot.png (261.99 KiB) 597 keer bekeken

Rara % er uitgehaald, spaties wat beter en nu de "." omzetten naar een "," :geek: Ergens jammer dat je vrijwel geen info kunt vinden op internet (behalve het meest globale en simpele waar je net niets mee kunt als beginner) , maar ergens ook leuk omdat je echt heel erg moet zoeken en leren te begrijpen wat er gebeurt in het script. Ik zou nooit gedacht hebben dat zoiets mij zou gaan lukken..... Als ik de punten in komma's heb verandert kan ik een tutorial schrijven. En daarna gaan we op naar de GY BME280 3V Druk – Temperatuur – vochtigheid sensor.
Nog geen oplossing gevonden om "." naar "," om te zetten, dus dat moet later dan maar een keer als ik meer heb geleerd. Het is nu tijd voor deel 2 met de 3-1 sensor, en moet gaan ontdekken hoe ik deze op diverse pinnen kan installeren zonder de eerste sensor los te halen.

Op naar deel 2 :D

PS: @MaxIetswaard, weet jij eventueel nog een manier hoe dit zou kunnen werken in mijn code?
Hoe ik dit bij Arduino opgelost had was het pas aanpassen in Excel. Ik heb zelf ook heel lang gezocht naar hoe andere mensen dit deden. Ook voor Raspberry pi. Op gegeven moment was ik er beetje klaar mee dus toen heb ik met de gegevens die op het SD-kaartje stonden een tabel gemaakt in Excel en hier Ctrl+f en dan alle "." naar "," vervangen.
Jubel - Dancing In The Moonlight (feat. NEIMY)
2021-06-13-011055_1920x1080_scrot.png
2021-06-13-011055_1920x1080_scrot.png (221.42 KiB) 538 keer bekeken
14 uur en ruim 70 probeersels en dan blijkt het zo simpel te zijn... Dat is dus de ellende van Google dat niemand echt kan helpen als het wat verder gaat. Zelfs op forums bleef iedereen maar herhalen Bannana. apple etc en dan replace ".", "," . En niets lukte en bleef maar een standaard antwoord krijgen wat niet werkte. Gelukkig geef ik niet op en dat is mijn voordeel, dus kan nu verder leren zodat alles van de webshop ook gebruikt kan worden op den duur in meerdere mogelijkheden.

Ik wil graag ook een hdmi poort gebruiken om een g[…]

USB wifi antenne

heeft nu helemaal niemand een idee welke externe a[…]