Raspberry Pi Forum

Welkom op dit NIEUWE Raspberry Pi Forum! Plaats jouw projecten - vragen & berichten!

Dit project zal een stuk lastiger gaan worden omdat de aansluitingen op een PI zeer slecht worden aangegeven, men kan deze op twee manieren aansluiten en moet uitzoeken wat het beste is voor mij. Ik weet namelijk nog niet wat de verschillen zijn.

Eenmaal juist aangesloten verwacht ik dat het proces vrijwel gelijk is aan deel 1 van dit project en zal het wel vrij makkelijk gaan. Maar goed eerst maar eens zorgen dat ik weet hoe aan te sluiten zonder de eerste sensor los te halen en hopen dat de code dan ook blijft werken allemaal.

Verder moet ik blijven doorzoeken naar nog 1 probleem omdat ik anders mijn eerste tutorial (klaar project) nog niet compleet kan schrijven.

Wens me geluk :lol:
Binnenkort even een nieuwe sensor voor wat netter solderen... :lol: Heb mijn pennen weer gevonden. Dat druppelsorderen is ook maar een waardeloze noodoplossing en wil 60/40 ergens vandaan bestellen om op 270 te kunnen hangen ongeveer.
Code: Selecteer alles
sudo i2cdetect -y 1
Wiring the Sensor
The BME280 supports the I²C and SPI digital interfaces; it acts as a slave for both protocols.
The I²C interface supports the Standard, Fast and High Speed modes. The SPI interface supports both SPI mode ‘00’ (CPOL = CPHA = ‘0’) and mode ‘11’ (CPOL = CPHA = ‘1’) in 4-wire and 3-wire configuration.

The I²C interface uses the following pins:
SCK: serial clock (SCL)
SDI: data (SDA)
SDO: Slave address LSB (GND = ‘0’, VDDIO = ‘1’)
Connecting SDO to GND results in slave address 1110110 (0x76); connecting it to VDDIO results in slave address 1110111 (0x77), which is the same as BMP280’s I²C address. The SDO pin cannot be left floating; if left floating, the I²C address will be undefined.
Eerst maar een beetje info vergaren wat wel ergens op lijkt en kijken of ik er dan zelf iets mee kan doen. Het internet staat weer vol met voorbeelden en allemaal apps en zooi wat je moet downloaden en etc wat ik dus niet wil. Het moet in mijn eerste stukje code passen en simpel en schoon blijven.

Ik plug nog niets aan elkaar maar let er wel op dat alles van het stroom af is en ik ook een beetje geaard ben, stom koperkabeltje aan de verwarming is al genoeg (moet daar een speciaal bandje voor hebben, had ik vroeger ook...).
IMG_2064.JPG
IMG_2064.JPG (1.32 MiB) 252 keer bekeken
Rood = Vcc
Zwart - Ground
Geel = Data

Ben 4 pennen nodig en moet SDO op Ground aansluiten. Begint wat simpeler te worden nu ik zo een beetje zoek. :lol: verder wil ik wat meer verdieping doen op het stroom gebeuren, er is een perfecte voltage en die wil ik graag hebben op een x manier... wellicht iets met een pull-up of wat dan ook.... Geen idee nog hoe dit werkt. Anderzijds, het is een RPi dus er is vast wel wat in te stellen.

https://www.mouser.com/datasheet/2/737/ ... 740823.pdf

import board
import busio
import digitalio
import adafruit_bme280
spi = busio.SPI(board.SCK, MOSI=board.MOSI, MISO=board.MISO) cs = digitalio.DigitalInOut(board.D5)
bme280 = adafruit_bme280.Adafruit_BME280_SPI(spi, cs)

print("\nTemperature: %0.1f C" % bme280.temperature) print("Humidity: %0.1f %%" % bme280.humidity) print("Pressure: %0.1f hPa" % bme280.pressure)

import math
b = 17.62
c = 243.12
gamma = (b * bme280.temperature /(c + bme280.temperature)) + math.log(bme280.humidity / 100.0) dewpoint = (c * gamma) / (b - gamma)
print(dewpoint)

bme280.sea_level_pressure = xxxx.x hPh 
print("Altitude = %0.2f meters" % bme280.altitude)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dew_point ... _dew_point

1 sensor voor 3 dingen kan nu 5 dingen doen :roll: Zal het? Spannend.....
Toch maar even contact opgenomen met de winkel voor een armband i.v.m. statische lading, onderdelen zijn daar wel gevoelig voor en in de toekomst helemaal met camera's en ander kwetsbaar spul; hopelijk kunnen ze iets voor mij regelen.

Edit 18-06-2021: Bandje word geregeld (ik ben te lui om het zelf ergens anders te bestellen en heb liever alles bij 1 winkel weg i.v.m. de toekomst voor veel grotere projecten die nog op de plank liggen en waarvan ik weet dat ik ze meermaals moet maken voor een ander forum (Land Rovers).

Verder ben ik er achter gekomen dat mijn punten niet geschikt zijn voor station 1 maar wel voor soldeer station 2 (erg oud en moet ik testen). Ik moet even kijken wat de shop heeft en of dat past op station 1. :cry: Niet blij mee. Ook heb ik op de site wel veel meer super mooie dingen gevonden.. (Candy Shop); helemaal voor beginners zoals mij.

Ondertussen vandaag alles aan het volgen geweest i.v.m. onweer en druk op een ander forum geweest daardoor, dus nergens aan toe gekomen.
Even voor mijzelf, ik vergeet telkens de pennen en moet ze dan opnieuw opzoeken iedere keer.
Schermafbeelding 2021-06-19 om 19.49.14.png
Schermafbeelding 2021-06-19 om 19.49.14.png (132.6 KiB) 192 keer bekeken
#!/usr/bin/env python

# Import modules for time and to access sensor
import time
from smbus import SMBus
from bme280 import BME280

# Initialise the BME280
bus = SMBus(1)
bme280 = BME280(i2c_dev=bus)

# Get data and disgard to avoid garbage first reading
temperature = bme280.get_temperature()
pressure = bme280.get_pressure()
humidity = bme280.get_humidity()
time.sleep(1)	

while True:
    print('{:05.2f}*C {:05.2f}hPa {:05.2f}%'.format(temperature, pressure, humidity))
    time.sleep(1)
Even versnellen vandaag... deze werkt nu zonder ingewikkeld doen met weet ik het en nu de code opschonen en de andere er straks bij in voegen.
2021-06-19-200007_1920x1080_scrot.png
2021-06-19-200007_1920x1080_scrot.png (211.59 KiB) 190 keer bekeken
Alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk.
Nice 8-) Nu nog dauwpunt en etc. Dan meer temp. sensors en kalibreren die handel. :ugeek:
2021-06-19-202911_1920x1080_scrot.png
2021-06-19-202911_1920x1080_scrot.png (253.49 KiB) 188 keer bekeken
Nu we een beetje de basis hebben op wat kleine dingen na ga ik weer naar een nieuw stuk: Of een RTC, of iets met lichtcensors/UV en etc, of gaan richten op een zwaar stuk voor bliksemmeting met een vreselijk ingewikkeld systeem en veel te veel code... (denk dat ik daar nog maar even mee moet wachten).

Weet het nog niet en moet even de shop checken voor leuke dingen. :)
Nu bezig met dauwpunt, maar bestaande code's werken niet dus gaat het weer aanpassen worden zoals gewoonlijk inmiddels. Voor Airduno is alles goed beschreven en volop uitleg.... :evil:

Edit: het was even testen en uitzoeken maar het is gelukt. Kwam op den duur klem met het wegschrijven naar .txt maar het is nu gelukt. Nu weer opschonen en wat dingen beter afronden. Maar ruw werkt het nu goed. :ugeek: Weer super blij!

Eurythmics - Sweet Dreams (Notorious TRP Remix)
https://www.youtube.com/watch?v=aHQoKdkdz14
2021-06-19-222517_1920x1080_scrot.png
2021-06-19-222517_1920x1080_scrot.png (180.97 KiB) 182 keer bekeken

import time
from datetime import datetime
from smbus import SMBus
from bme280 import BME280
import math

DS18B20="/sys/bus/w1/devices/28-01204febab44/w1_slave"
bus = SMBus(1)
bme280 = BME280(i2c_dev=bus)

time.sleep(1)

while True:

now = datetime.now()
   dt_string = now.strftime('%d/%m/%Y   %H:%M ')

b = 17.62
   c = 243.12
   gamma = (b * bme280.temperature /(c + bme280.temperature)) + math.log(bme280.humidity / 100.0) 
   dewpoint = (c * gamma) / (b - gamma)

f = open(DS18B20, "r")
   data = f.read()
   f.close()
   (discard, sep, reading) = data.partition(" t=")
   t = float(reading) / 1000.0
   print dt_string, '{:.1f}*C' .format(t), '{:05.2f}*C {:05.2f}hPa {:05.2f}%'.format(temperature, pressure, humidity), dewpoint

d = open ("data.txt", "a+")
   print >> d, dt_string,'{:.1f}*C' .format(t), (dewpoint), '{:05.2f}*C {:05.2f}hPa {:05.2f}%'.format(temperature, pressure, humidity).replace('.',',')

time.sleep(2)

Problemen met flashen sd card

Dag Mike, Heb je het in FAT32 geprobeerd te forma[…]

Voorstellen

Hey hallo Ik ben hier gekomen omdat ik net een ra[…]

Zelf gebruik ik geen 3d printer, maar heb inmiddel[…]

Sorry, heb het heel erg druk gehad (tuin/vakantie)[…]

hallo

Hoi, Ik zal later even reageren ;) moet even wa[…]